8 Mart 2015 Pazar

Kadın Dayanışmasının Film Hali: ŞALVAR DAVASI



Kadın-Erkek arasındaki her alanda süregelen ilişki çoğu zaman kadın erkek eşitliği tartışmasına takılır kalır. Ve bu tartışma bir şirkette kaç bayan çalışanın olduğundan mecliste hangi partinin kaç milletvekili olduğuna kadar bir çok alanda sürer gider..

Sinema tarihinde kadın hikayelerini anlatan bir çok film yapıldı.Türk Sineması ise kadın sorunlarını daha çok kırsal kesimde yaşayan kadınlar üzerinden anlattı.Çoğu zaman da kadını toplumda ‘öteki’ olarak resmetti.


Bir tiyatro uyarlaması olan 1983 yapımı Şalvar Davası filminin yönetmen koltuğunda ‘Tosun Paşa’, ‘Davaro’, ‘Orta direk şaban’ , ‘Çarıklı Milyoner’  gibi Türk Sinemasının demirbaşları sayılabilecek birçok filme imza atan Kartal Tibet oturuyor. Filmin başrollerinde ise Şener Şen ve Müjde Ar var. Filmin süresi 90 dakika.


Filmin konusu kısaca şöyle; Elif(Müjde Ar) köydeki evini satmak için bir aylığına işten izin almış ve artık şehirli-uygar olmuş bir duldur. Köye evini satmak için gelmiştir ama köydeki kadınların çektiği sıkıntıları görünce onlara yardım etmeye çalışır ve onları kocalarına ve Ömer ağaya(Şener Şen) karşı örgütler.Zira kocaları hiçbir iş yapmamakta ve sürekli eşlerine çocuk doğurtmaktadırlar.Medeniyet görmüş Elif kız doğum kontrolünden,prezervatif kullanımına,kocaları üstlerine geldiğinde çıngırak çalmaktan,tüfekli savunma yapmaya kadar bir çok yöntemle köyün erkeklerini doğru yola getirmeye çalışır.Köyün ağası(Şener Şen) sürekli erkeklerin aklına girip Elif kızın işine taş koysa da Elif kız örgütlediği köyün kadınlarıyla birlikte amacına ulaşır.

Türk Sinemasında kadın genellikle namus,aldatma,tecavüz gibi kavramlarla bir tutuldu.Şalvar Davası kadınların yatak odalarında erkekleri veto etmesiyle ortaya çıkan trajikomik durumları resmediyor.Ömer ağa’nın Köyün kadınlarının yatak ambargosunu delmek için şehirden iki orospu(bir başka deyişle seks işçisi,ya da hayat kadını) getimesi(Kadını kadınla yola getirmek),Kadınların Elif’in evine cephe kurmasıyla erkeklerin bir komün(kimi yemek yapar kimi çocuk bakar-Şener Şen’in yağ satarım bal satarım oynadığı sahneler yine komedi) oluşturup orda yaşamaya çalışmaları ilginç enstantaneler sunuyor.Halil Ergün’ün canlandırdığı şehirli makinist karakteri  sağ duyulu medeni erkek tipini simgeliyor.

Film tiyatro oyunundan uyarlandığı için midir bilinmez ama teatral bir kimliğe sahip.Hep bir ağızdan senkronize konuşmalar,senkronize hareketler bir tık öteye gitse müzikal bir oyuna dönecek gibi.
Şener Şen’e burada ayrıca değinmek lazım.Filmde Şener Şen göründüğü anda güvendiğiniz bir futbolcunun ayağına top gelince nasıl rahatlarsanız burada da yüzünüzü hemen bir tebessüm kaplıyor.(saçma sapan bir benzetme oldu galiba)Mobilete binme sahneleri,Elif kiremit aktarırken onu dikizleme sahnesi,kendi karısının başına örtü örtüp ‘aha şimdi elif oldu’ diye yürümesi ve daha bir çok sahne..

Film istenildiği ve örgütlenildiği zaman kadınların neleri başarabileceğine küçük bir örnek sadece.Kadına karşı şiddete dair bir çok haber okuduğumuz şu günlerde umarız kadın toplumda hak ettiği yeri alır ve kadına şiddet haberlerinden kadınların başarıları haberlerine geçiş yaparız.

1 yorum: