30 Ekim 2014 Perşembe

BALATLI ARİF


Başrollerinde Yılmaz Güney ve Nebahat Çehre’nin bulunduğu “Balatlı Arif” filminin senaryosu Ayşe Şasa’ya ait.  Filmin yönetmenliğini ise Atıf Yılmaz yapıyor.

Kenar bir mahallede yaşayan, tıpta okuyan fakir bir genç olan Arif’in hayatı ev ve okul arasında geçmektedir, tek derdi okulunu bir an önce bitirmek ve Gülşen’e kavuşmaktır. Fakat Arif’in annesi Gülşen’i tıbbiyeli oğluna layık görmemektedir. Gülşen’in babası ise ticari çıkarları dolayısıyla kızı başkasına vermek istemektedir. Gülşen’in sevgisi temiz ve gerçektir. Arif ve Gülşen bir gün gizli gizli buluşurken Gülşen’in babasına yakalanırlar. Ve bu sebepten işleri hızlandırmak durumunda kalırlar. Ancak ne var ki, Arif’in bir an kendi gerçekliğinden sapması ve hovardalığa merak sarması işleri içinden çıkılmaz hale getirir.


“Aşk bizim neyimize Erdoğan, adam gibi okuluna gidip dersine çalışsana.”  Filmin hemen başında söylenen bu sözler üzerine kuruluyor film. Yoksulluğun dayattığı bir ortamda Tıp öğrencisi Arif’in tek bir yolu vardır daima önüne ve kitaplarına bakmak eğer kafasını kaldırırsa gördüğü şaşalı hayat /dış dünya, kafasının karışmasına neden olabilir çünkü.

Her şeye rağmen okulunu uzatmadan bitirmek isteyen Arif mahallesinin gururudur bir yandan da. Ancak bu yük belki de ağır gelir belli zaman sonra ve insan olmanın küçük zaaflarına yakalanır. Gülşen’le nişanlanması yasak delme iştahını kabartır. Bir an sıkıştırıldığı iki dünya yaşamında diğerini tercih eder. Ancak iki türlü de beceremez. Her şeyi yüzüne gözüne bulaştırır. Gülşen’e ‘Koca dünyada insanı anlayan bir kul çıkmadıktan sonra, namusluymuşsun namussuzmuşsun ne fark eder?” diyen Arif artık olayları doğal akışına bırakmış ve kendini çekmiştir.


Film draması itibari ile sağlam bir yapıya sahip. Yer yer etkili, doğal diyaloglar içinde kendinizi kaybediyorsunuz. Bazen ise sahnelerin doğal akışına kapılıp gidiyorsunuz. ..Arif’in karambole gelip taksiye binmek durumunda kaldığı ve taksiciyle girdiği diyaloglar trajikomik bir şekilde Arif’in karakterinin saf yönünü vurgular. Arif ’in gördüğü absürd rüya ise filmin en ilginç detaylarından biridir.  Arif’in içinde bulunduğu keşmekeş yapıyı özetler niteliktedir. Hem güldürür hem düşündürür. Filmin bir artı yönü ise Balat semtindeki mahalle halkının Arif’e olan sıcaklığı ve koruyucu  yapısıdır. Erdal Özyağcılar, Tülin Oral, Mustafa Alabora gibi usta& tanıdık isimleri ise filmde görmek ayrı bir gülümseme sebebi. “Balatlı Arif”, “biz başka dünyaların insanıyız” temasını sıcak, akıcı, insancıl bir dille anlatan etkili bir film. (Imdb 7.7)
Yazı: A. Fatih ARIKAN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder